Discussing ‘polish – democratic – brand’ at Vistula Academy - Debata „Program Europejskiego Roku Edukacji dla Demokracji. Polski brand dla polskiej prezydencji”

Omawiamy „Polski – demokratyczny – brand” w Akademii Vistula

Debata „Program Europejskiego Roku Edukacji dla Demokracji. Polski brand dla polskiej prezydencji”.

6 grudnia 2024 roku zorganizowaliśmy debatę w siedzibie Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie w gronie współpracowników ECED oraz jego ‘Supporterów’ (lista dostępna na dole podstrony O ECED). Punktem wyjścia debaty były cztery komponenty „Polskiego brandu”, tj. sprawczość, wrażliwość, wspólnotowość, podmiotowość, które omówiliśmy najpierw w ramach modułu badawczego obejmującego Panel 1 „Nie tylko praworządność” oraz Panel 2 „Unia Europejska przyszłości”, a następnie w ramach modułu edukacyjnego złożonego z Panelu 3 „(Nie)oczywista hybryda” oraz Panelu 4 „Wolność obywatelska online”.

Wyszliśmy z założenia, że okres polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, przypadający niedługo po wyborach parlamentarnych, europejskich i samorządowych, jakie miały miejsce w naszym kraju, to historyczny moment, w którym Polacy powinni wykorzystać legitymizację moralną związaną z wynikami tych wyborów, w tym udowodnione nimi przywiązanie obywateli Polski do demokracji jako podstawowego narzędzia ochrony humanitarnych wartości stanowiących podstawę wspólnoty euroatlantyckiej i sprzeciw wobec tendencji populistycznych i autorytarnych, do stworzenia nowych narzędzi promocji demokratycznego modelu państwa i społeczeństwa, służących całej wspólnocie europejskiej. Inicjatywa ta obejmuje w naszym zamyśle kilka kluczowych, paralelnych przedsięwzięć, promowanych w ramach programu Europejskiego Roku Edukacji dla Demokracji, mają one wspólnie zbudować polski wzorzec promocji demokracji – „polski brand”, z którego zostanie trwale zapamiętany okres sprawowania przez Polskę prezydencji w Unii Europejskiej.

Jednomyślnie zgodziliśmy się, że koncept „Polskiego – demokratycznego – brandu” może z powodzeniem służyć następującym celom:

  • promocja Polski jako lidera w zakresie edukacji pro-demokratycznej
  • stworzenie trwałej spuścizny polskiej prezydencji w Unii Europejskiej
  • konsolidacja, na poziomie europejskim, działań osób i podmiotów zaangażowanych w edukację pro-demokratyczną
  • stworzenie platformy dla realizacji skutecznej pracy na rzecz wolności i sprawiedliwości, bezpieczeństwa i pokoju.

Uczestnicy debaty podpisali się pod rezolucją apelującą do władz krajowych o podjęcie decyzji dotyczących przede wszystkim ustanowienia ‘Europejskiego Roku Edukacji dla Demokracji’ jako imprezy towarzyszącej polskiej prezydencji w Radzie UE oraz nakreślającą cztery podstawowe działania ECED o profilu badawczo-edukacyjnym. Rezolucja zostanie przedłożona w styczniu.

pl_PLPolski