EUROPA obserwuje obecnie erozję systemów demokratycznych oraz próby wewnętrznej destabilizacji swojej jedności.
Z tego względu, jeżeli Unia Europejska aspiruje do zachowania trwałości i zapewnienia swojego rozwoju i poszerzenia, jej państwa członkowskie pilnie potrzebują (1) rozwiązań edukacyjnych służących sprawczości obywatelskiej wszystkich pokoleń na bazie zasady, iż demokracji można uczyć na drodze jej aktywnego praktykowania w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej w kontekście; (2) strategii wychowawczych wzmacniających identyfikację i poczucie wspólnotowości w wymiarze lokalnym, narodowym i europejskim; (3) kształcenia pozwalającego przeciwdziałać szerzącej się dezinformacji poprzez wypracowanie kompetencji poznawczych i krytycznego myślenia obywateli; (4) szkół rozwijających świadomość prawną i ekonomiczną obywateli i przyczyniającej się do wzrostu zaufania społecznego.
Demokratyzacja społeczeństw jest najpilniejszym i najważniejszym zadaniem XXI wieku, i aby osiągnąć jej cele, potrzebna jest rozbudowana współpraca międzynarodowa na płaszczyźnie edukacji. Europa wyraźnie potrzebuje centrum międzynarodowego tworzącego pro-demokratyczne strategie edukacyjne.
Polska wniosła znaczący wkład w rozwój i ochronę demokracji – w przeszłości oraz w ostatnich latach, co można rozpatrywać z dwóch komplementarnych perspektyw:
(A) perspektywy wewnętrznej: podczas gdy w przeszłości to w Polsce narodziła się Solidarność, która wywołała proces demokratyzacji w różnych krajach Europy, obecnie Polska jest miejscem, gdzie formacje pro-demokratyczne wygrały wybory parlamentarne, lokalne i europejskie - pomimo izolacjonistycznego trendu zyskującego popularność w Europie i na świecie. Polska jest krajem, który ostatnio wykazał daleko idącą solidarność wobec Ukraińców uciekających ze swojej ogarniętej wojną ojczyzny, tym samym demonstrując głębokie poczucie wspólnotowości. Tak więc Polska stała się najjaśniejszym punktem na demokratycznej mapie Europy, zaś ECED ma na celu budowanie na bazie wspomnianych zwycięstw oraz wzmacnianie i przekazywanie polskiego pro-unijnego doświadczenia na poziomie edukacji.
(B) perspektywa wewnętrzna: Rzeczpospolita Polska to jednocześnie państwo, w którym dzięki działalności różnych środowisk wypracowany został istotny prodemokratyczny dorobek na kilku płaszczyznach, tj.:
To wszystko sprawia, że Polska stała się w pełni odpowiednią lokaliacją dla Europejskiego Centrum Edukacji dla Demokracji oraz uzasadnia to, że Polska zyskuje rolę lidera w umacnianiu narażonej na szwank jedności UE.