MISJA

Założenia ECED

EUROPA obserwuje obecnie erozję systemów demokratycznych oraz próby wewnętrznej destabilizacji swojej jedności.

Z tego względu, jeżeli Unia Europejska aspiruje do zachowania trwałości i zapewnienia swojego rozwoju i poszerzenia, jej państwa członkowskie pilnie potrzebują (1) rozwiązań edukacyjnych służących sprawczości obywatelskiej wszystkich pokoleń na bazie zasady, iż demokracji można uczyć na drodze jej aktywnego praktykowania w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej w kontekście; (2) strategii wychowawczych wzmacniających identyfikację i poczucie wspólnotowości w wymiarze lokalnym, narodowym i europejskim; (3) kształcenia pozwalającego przeciwdziałać szerzącej się dezinformacji poprzez wypracowanie kompetencji poznawczych i krytycznego myślenia obywateli; (4) szkół rozwijających świadomość prawną i ekonomiczną obywateli i przyczyniającej się do wzrostu zaufania społecznego.

Demokratyzacja społeczeństw jest najpilniejszym i najważniejszym zadaniem XXI wieku, i aby osiągnąć jej cele, potrzebna jest rozbudowana współpraca międzynarodowa na płaszczyźnie edukacji. Europa wyraźnie potrzebuje centrum międzynarodowego tworzącego pro-demokratyczne strategie edukacyjne.

CELE

ECED jako „edukacyjny bezpiecznik demokracji”

Centrum ECED to szeroko rozumiany europejski pro-demokratyczny hub edukacyjny, generujący, gromadzący oraz upowszechniający wiedzę i doświadczenia służące demokracji. Zlokalizowane w Polsce, Centrum ECED wspiera wspólnotowość Europy i wypełnia lukę na płaszczyźnie edukacji. Traktując edukację jako podstawę pozytywnych zmian lokalnych i globalnych, Centrum funkcjonować ma jako swoisty “bezpiecznik” demokracji, która potrzebuje obrony przed tendencjami dekonstrukcji szerzącymi się obecnie w świecie. Tak więc ECED opiera się na rozumowaniu, iż nasze bezpieczeństwo może być znacząco wzmocnione poprzez dobrze ugruntowane nauczanie demokratyczne i uczenie się.

Miejsce

Polska jako lokalizacja ECED

Polska wniosła znaczący wkład w rozwój i ochronę demokracji – w przeszłości oraz w ostatnich latach, co można rozpatrywać z dwóch komplementarnych perspektyw:

(A) perspektywy wewnętrznej: podczas gdy w przeszłości to w Polsce narodziła się Solidarność, która wywołała proces demokratyzacji w różnych krajach Europy, obecnie Polska jest miejscem, gdzie formacje pro-demokratyczne wygrały wybory parlamentarne, lokalne i europejskie - pomimo izolacjonistycznego trendu zyskującego popularność w Europie i na świecie. Polska jest krajem, który ostatnio wykazał daleko idącą solidarność wobec Ukraińców uciekających ze swojej ogarniętej wojną ojczyzny, tym samym demonstrując głębokie poczucie wspólnotowości. Tak więc Polska stała się najjaśniejszym punktem na demokratycznej mapie Europy, zaś ECED ma na celu budowanie na bazie wspomnianych zwycięstw oraz wzmacnianie i przekazywanie polskiego pro-unijnego doświadczenia na poziomie edukacji.

(B) perspektywa wewnętrzna: Rzeczpospolita Polska to jednocześnie państwo, w którym dzięki działalności różnych środowisk wypracowany został istotny prodemokratyczny dorobek na kilku płaszczyznach, tj.:

  • na płaszczyźnie społeczno-politycznej: w 2023 roku przełamana została dominacja sił politycznych demontujących fundamenty systemu demokratycznego: 15 października 2023 rok był w Polsce zwycięstwem demokracji porównywalnym z pierwszymi, częściowo wolnymi wyborami w roku 1989. Po 8 latach społeczeństwo polskie, mimo usilnej indoktrynacji, opowiedziało się po stronie wartości demokratycznych. Zwycięstwo opcji pro-demokratycznych i pro-europejskich – mające miejsce w momencie, gdy Polska dumnie świętuje 25 lat samorządu terytorialnego i 20 lat swojej obecności w UE – postawiło Polskę w roli lidera dbałości o wartości gwarantujące wolność i bezpieczeństwo;
  • na płaszczyźnie pedagogicznej: dziedzictwo humanistyczne Janusza Korczaka/Henryka Goldszmita, którego działalność społeczna oraz dorobek pedagogiczny i pisarski są świadectwem troski o dobro dziecka człowieka, domagania się podmiotowego traktowania z poszanowaniem jego godności i należnych mu praw. Doświadczenie dwóch placówek opiekuńczych dla dzieci – Domu Sierot, zarządzanego wspólnie przez Stefanię Wilczyńska, oraz Naszego Domu, założonego przez Marynę Falską – dostarczył podstaw dla długoletniego nowatorskiego eksperymentu wychowawczo-społecznego, w ramach którego uczniowie uczyli się demokracji poprzez jej codzienne praktykowanie. Bazując na spuściźnie Janusza Korczaka, coraz więcej pozarządowych organizacji i instytucji włączyło się do społecznego, polskiego i międzynarodowego, ruchu korczakowskiego;
  • na płaszczyźnie interdyscyplinarnej: wdrożenie interdyscyplinarnego modelu badawczego opartego na idei kształcenia wielostronnego. Model ten (omówiony szerzej w Annałach publikowanych przez grupę inicjatywną Centrum ECED) wskazuje na konieczność uwzględnienia w ramach edukacji demokratycznej czterech pytań – Jak wartościujemy demokrację? Co robimy na rzecz demokracji? Co czujemy względem demokracji? Jak rozumiemy demokrację?, czyli wymóg takiej edukacji, która demokrację traktuję przez pryzmat aspektów aksjologicznych, pragmatycznych, emocjonalnych i poznawczych. Taka forma demokratyzacji ma dwa podstawowe walory: czyni demokrację osobistym doświadczeniem edukacyjnym oraz dopuszcza do głosu różne dziedziny nauki i sposoby doświadczania rzeczywistości, u których podstaw leży często bardzo zróżnicowany język i sposób myślenia;
  • na płaszczyźnie naukowej: opracowanie tak zwanej lexometrii w Polsce. Lexometria to unikalna metoda badawcza, pozwalająca kompleksowo ustalać wymiar długookresowego zaangażowania prawodawcy w realizację poszczególnych polityk legislacyjnych. Obejmuje ekspercką analizę danych o przyjmowanych przez organy legislacyjne celach działania, a także zastosowanie narzędzi modelowania matematycznego do przetwarzania i prezentacji zagregowanych danych. Pozwala na wykrywanie głębokich, powiązań pomiędzy procesami społeczno – gospodarczymi, a aktywnością legislatur. Umożliwia w ten sposób stawianie diagnozy w zakresie kierunków zmian ładu społeczno – prawnego. Zaletą zastosowania metody jest to, że jest już od lat stosowana w odniesieniu do ponad 30-letniej działalności ustawodawczej jednego państwa (Polski).

To wszystko sprawia, że Polska stała się w pełni odpowiednią lokaliacją dla Europejskiego Centrum Edukacji dla Demokracji oraz uzasadnia to, że Polska zyskuje rolę lidera w umacnianiu narażonej na szwank jedności UE.

Komitet Sterujący

Komitet Sterujący

Wspierający ECED

Wspierający ECED

Założyciele

Założyciele

Zespół zarządzający

Zespół zarządzający
pl_PLPolski