Świadomość obywateli korzyści płynących z członkostwa w UE i z demokracji to główny filar naszego bezpieczeństwa, gdyż zapobiega ona oddaniu władzy w ręce wrogów wartości budujących wspólnotę euroatlantycką oraz jedność Unii Europejskiej.
...największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa Polski oraz UE jest dewastowanie świadomości obywateli, urabianie ich poglądów w sprawie sensu istnienia Wspólnoty i wartości demokratycznego państwa, na modłę tez suflowanych z zewnątrz – przez reżimy autorytarne i od wewnątrz – przez rodzime środowiska populistyczne i antydemokratyczne. Efekty tej dewastacji bezpośrednio przekładają się na decyzje wyborców, i dewastacja ta doprowadza do wojny kognitywnej o umysły, którą opcja liberalno-demokratyczna przegrywa, o czym świadczą wyniki kolejnych wyborów powszechnych w UE.
Przy braku spójnych i długofalowych strategii edukacyjnych demokracja się ewidentnie degraduje, a skutkiem braku wspólnych unijnych rozwiązań jest to, że Europa pozostaje bezbronna i zagrożona jest upadkiem.
Konsolidacja na poziomie edukacji – rozumianej szeroko jako wyposażanie obywateli UE (zwłaszcza najmłodszych pokoleń) w mechanizmy obronne przed populizmem i dezinformacją – to prawdziwa i najlepsza TARCZA demokracji.
Obywatel świadomy tych form manipulacji to obywatel bezpieczniejszy.
Potrzebujemy zaktualizowanej „architektury” Unii Europejskiej na poziomie edukacji.
Potrzebujemy wzmocnić „demokratyczną szczepionkę informatyczną”, przypominając wyborcom, co zyskują dzięki UE oraz demokracji, i – tym samym – co mogą stracić, gdy przestaną popierać unijną jedność i demokratyczne wartości, opowiadając się za opcjami przeciwstawnymi.
Brak edukacji demokratycznej na poziomie UE ma negatywny wpływ na demokrację unijną i nasze wspólne bezpieczeństwo.
Brak konsolidacji to założycielski błąd niedopatrzenia, który kłóci się ze zdrowym rozsądkiem i który Polska ramach swojej prezydencji w Radzie UE (na bazie „Polskiego brandu”) może zacząć naprawiać i wzmocnić swoją rolę w UE.
Z powyższego wprost wynika potrzeba ośrodka na poziomie europejskim konsolidującego działania w zakresie edukacji demokratycznej powołanego celem
MOCNE STRONY | SŁABE STRONY |
---|---|
|
|
SZANSE | ZAGROŻENIA |
---|---|
|
|